"Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa"

(Al-Furqaan : 74)

Sunday, April 3, 2011

bahagiakah kita?

BAHAGIA?....apakah erti bahagia yang sebenarnya? Dalam kamus ‘aku’ bahagia adalah perasaan gembira yang tidak dapat diukur dan hanya orang yang bersyukur sahaja boleh merasa bahagia yang berpanjangan…

Erm…apa pun ertinya, tahukah kamu bahwa bahagia yang dikurniakan adalah ujian menguji sejauh mana syukur atau kufurnya kamu?


"Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya, dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?" (surah al-Jasiyah 45:ayat 23)


Ada orang yang sangat bahagia dgn maksiat yang dilakukan. Ada yang bahgia dgn harta kekayaan yang melimpah ruah. Ada juga yang bahgia dan pangkat dan kedudukan. Apa kaitan ayat diatas tu?

Bila seseorang dah merasa bahgia begitu. Apa yang dibuat semuanya rasa betul. Orang yang disekeliling nasihat pun dh xmau dengar. Bagaimana kalau ada ahli keluarga kita yang begitu? Kalau dh xnk dengar, mustahil nak putuskan silaturahim kan? Mcm mana tu?



Kalau budak2 leh lah nak marah2 kan, kalau dh org tua, bukan boleh nak heret sana sini cakap itu xboleh ini xboleh. Maka yang dapat di buat ialah berdoa sahajalah yea. Mungkin boleh jugak mencari seseorang yang dirasakan dihormati oleh sipulan untuk memberi nasihat kan? Ok lah mb leh try. Anyway jgn sesekali putus asa, teruskan berdoa k.

No comments:

Post a Comment